3 hinder till balans i förskolan

Otroligt! 127 förskolelärare, förskolechefer och barnskötare har svarat på min enkät om dagsrytm i förskolan jag skickade ut för några veckor sedan. Ni har svarat detaljerat och innehållsrikt och jag blir riktigt berörd av många svar. Ni har en fantastiskt kreativitet i hur man kan skapa lugna stunder, vila för både kroppen och det mentala samt vila i lugnare aktiviteter. Underbart!

Jag tänkte dela med mig av lite siffror från enkäten, men observera att detta inte är något forskning. Hela 78 % tyckte ni hade bra balans mellan aktivitet och vila på er avdelning. Härligt! Dock är det 22 % som inte tycker barnen får den balans de behöver.

Jag ställde frågan ”Ser du några hinder för att uppnå balans mellan aktivitet/vila?”. Här kommer de tre vanligaste svaren:

42 % svarade organisatoriska hinder. Där har jag klumpat ihop personalbrist, raster, möten, planering och otydlig styrning.

26 % svarade för stora barngrupper vilket är lätt att förstå eftersom skolverket rekommenderar 6-12 barn på en småbarnsavdelning och 9-15 barn på en storbarnsavdelning, något som är mycket ovanligt.

16 % svarade att lokalerna hindrade denna balans. Till exempel för små lokaler, dåligt planerade eller för högljudda.

Alla dessa tre saker hänger ju tätt ihop med varandra.

Illustratör, Anna Klingbjer

Många bra exempel!

Ett par riktigt jobbiga exempel kom upp som några där de inte hinner vila alls under dagarna eller föräldrar som vill begränsa vilan för barnet vilket leder till störd sömnrytm och ett barn som inte mår bra.

Men desto fler positiva exempel, eget rum för vila som alltid är öppet för barnen, mycket tid i skogen, avslappningsmusik, små grupper vid vilan och samling, massage, pedagoger som jobbar med stresshantering eftersom de ser sig som förebilder, lyhördhet för att fånga upp barn som behöver vila en stund, mindfulness, flexibel vila, ha en plats med hörlurar med musik i, lugna matstunder och så vidare.

Av de som svarade på enkäten var 87 % utbildad förskolelärare eller förskolechef. Nästan ingen hade fått lära sig något om denna balans under sin utbildning. Hela 94 % svarade att de vill lära sig mer om detta. Det känns som att utbildningen har en lucka i sig. En viktig lucka, denna balans påverkar barnens stressnivå och hälsa i stor utsträckning.

Tack alla ni som svarade på enkäten, boken Pluttens mindfulness kommer snart hem till Maria Lindmark, grattis!

Med dessa ord önskar jag dig en fin avslutning på veckan! Ta hand om dig!

Varma hälsningar
Maja

Diplomerad mindfulnessinstruktör och författare som brinner för att barnen i vårt samhälle ska få balans redan i unga år och därmed förebygga många av de stressrelaterade problem vi har i vårt samhälle idag.

Gilla Gröna Huset på Facebook för vardaglig inspiration kring mindfulness och balans i vardagen.
Vill du prenumerera på detta nyhetsbrev som handlar om mindfulness i förskolan så kan du anmäla dig här.
Mer om Gröna Huset kan du läsa här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.