5 sätt att minska stress

Hej underbara du!

För ett tag sedan skrev jag om fem olika typer av stress, det var fysisk stress, existentiell stress, global stress, social stress och tidsstress.

 

Här får du fem tips på vad du kan göra för att minska din stress, olika saker fungerar för olika människor och olika typer av stress, så pröva dig fram.

  1. Andas! Andas in djupt, så djupt du kan och lite till. Håll sedan andan några sekunder och andas ut långsamt tills lungorna är helt tömda, då andas du ut lite till. Gör detta fem gånger och var låt sedan andningen finna sin naturliga rytm och känner hur kroppen känns. (Är du bland folk kanske du istället tar 10 långsamma lugna djupa andetag).
  2. Acceptans. Om läget är som det är just nu, oroliga känslor, tankar som mal eller bara för mycket att göra på för kort tid? Se på situationen med klara ögon. Jaha, såhär blev det just nu. Acceptera att det är såhär just nu. Ta dig framåt en stund i taget. Reflektera efteråt vad det var som stressade upp dig och om det går att förebygga. Om inte, acceptera att det kommer vara såhär ibland.

3. Prata. Ta dig tid att prata med en vän eller en terapeut. Alla har vi det stressigt mer eller mindre och att prata med andra om det gör att man inte känner sig lika ensam eller konstig. Ibland kan man också få ett ovärderligt tips och kan hjälpa. Några tankar från någon som inte är mitt i det.

4. Gå ut. Att vara utomhus minskar stressnivån direkt och hjälper även att förebygga stress om man promenerar regelbundet. Ta dig denna tid och du kommer känna vad gott det gör.

5. Testa din stress. Om du tror du att du stressar för mycket, har för många stressymtom, gör gärna något av dessa stress-test som Karolinskas stressmottagning har på sin hemsida (om du klickar på ”patient” i menyn har du två test till). Om det står att du bör söka vård, gör det! Det är lättare att få hjälp lite innan man bränt ut sig än efter.

Hoppas något av dessa tips kan passa dig. Jag vill även slå ett slag för att regelbundet öva mindfulness. Det hjälper dig hantera stressen som kommer, få syn på orsaker och vad man kan göra åt det och acceptera livet som det är. Med upp och nedgångar.

 

Det kan se ut som att du inte har tid att prioritera att må bra. Men faktum är att om vi stressar mindre blir vi effektivare och det blir även ett bättre resultat på det vi gör. Dessutom mår vi bättre och är gladare längs vägen. Livsvägen. Livet händer ju just nu. Missa inte det.

Varma hälsningar
Maja Öberg

http://gronahuset.nu

Diplomerad mindfulnessinstruktör och författare som brinner för att hjälpa barn och vuxna att få balans livet.

Vill du köpa boken Pluttens mindfulness? Mer info och hur du beställer här.

One thought on “5 sätt att minska stress

  1. Catarina

    Väldigt kloka tankar, och enkla men väldigt värdefulla tips! Medvetna andetag som kan bidra till större lugn inombords.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.