5 steg till mer balans i familjen

-en e-kurs för barn och föräldrar på lika villkor

Känner du igen dig i detta?

  • Trötta och gnälliga barn efter förskolan/skolan?
  • Stressen inombords när du ska laga mat, göra läxor, köra till aktiviteter och hinna prata med din partner?
  • Sorgen som kommer ibland av att ni liksom missar vardagen tillsammans på grund av stressen?
  • Det dåliga samvetet när du inte hinner/orkar lyssna på eller vara med barnen så mycket som du önskar.

Jag är utbildad mindfulnessinstruktör och har upptäckt att mindfulness inte bara hjälpt mig utan även hjälper till i vardagen i familjen.

Familjer som övar mindfulness får ett gemensamt lugn

Vuxna som övar mindfulness regelbundet kan somna lättare, kan hantera stress bättre, är mer nöjda med livet, är mer närvarande i sina relationer och så vidare.

Barn som övar mindfulness regelbundet sover också bättre, de är snällare mot sig själva och varandra, förbättrar sin förmåga till koncentration och så vidare.

Detta hjälper oss alla med förbättrad kroppskännedom och självkänsla och det är något vi alla kan behöva mer av!
Och när en hel familj övar mindfulness så stärker det även relationerna.

 

Jag har kommit på hur…

Jag har en stark känsla inom mig att vi alla, barn som vuxna har något att bidra med. Vi lär våra barn saker, men de lär oss minst lika viktiga saker. Om livet och om oss själva.

Att tillsammans med sina barn lära sig mindfulness via en e-kurs blir något ni gör tillsammans på lika villkor. Mindfulness är inget som vuxna kan mer om än barn. Kanske till och med tvärtom. Barnen har lättare att vara närvarande och öva mindfulness än vi vuxna. Men det är viktigt att vi hjälper barnen att bibehålla den förmågan genom att ge utrymme för återhämtning och reflektion. Detta är en e-kurs som kan komma att stärka banden i er familj eftersom vi under mindfulnessövandet kommer väldigt nära oss själva och därmed också varandra. Dessutom känner vi alla till, barn gör som vi gör, inte som vi säger. Så gör detta tillsammans med barnen för att inspirera de att ta hand som sig själva och ge de en stadig grund för livet.

Såhär säger några tidigare deltagare om mina e-kurser:

”Detta är något av det bästa jag har gjort för mig själv på mycket länge! Tack, Maja, för en otroligt bra och proffsigt genomförd e-kurs! I’m hooked :)” – Mette Peterson, Söderby

”Det bästa med kursen var att få upp ögonen för avslappning i förskolan och vilken vikt den har.
Vi blundar och tar tre djupa andetag innan varje måltid och försöker hålla i lugnet som infinner sig så länge som möjligt. Härligt när man börjar höra att barnen vid bordet börjar andas djupare.” -Helena Ohlsson , Enköping

”Din röst och dina förklaringar var bra, enkla att förstå för oss alla, då vi är en mångkulturell förskola.” -Karina Hansén Kungsladugårdens förskola i Kungsör

Bra upplägg med kursavsnitt och länkar till meditation. Var lite strul med länkar men det fixade du till snabbt 🙂 Jag har provat fem gånger för 2-3 åringar då de varit fyra st. Än så länge ligger de stilla och lyssnar faktiskt och ett barn har nämnt det positivt hemma. Spännande att se hur det går.” -Carina Cangnefjord

”Det bästa med kursen var bland annat att det var en meditation vid varje kursavsnitt! Toppen!.” -Gabriella Granfors Wikström Knutsbo förskola avdelningen Månen Ludvika

5 steg till mer balans i familjen

Efter att jag har fått flera frågor efter en sån här kurs så har jag äntligen blivit klar med upplägget. Ni kommer inte få lära er så mycket fakta om mindfulness. De positiva effekterna går att läsa om överallt, det finns många bra böcker. Men ni kommer få upptäcka vad mindfulness är! Det upptäcker man genom övning och inte genom att läsa en bok. Ni kommer få hjälp att få in mindfulness som en naturlig del av ert vardagsliv trots att det idag kan se svårt ut. Min erfarenhet är dessutom att när man övar mindfulness får man en känsla av att man har mer tid. Jag tror det är för att man efter ett tag börjar prioritera annorlunda, upptäcka luckorna som redan finns (istället för att fylla de med oro eller skärmar) eller gör färre tidsödande misstag som ofta sker när vi är stressade.

Kursen pågår under fem veckor, första och sista veckan gör ni ett test så ni kan se hur vardagen förändras av kursen.

Kursens teman är:
1. Första hjälpen mot stress, andetaget
2. Upptäck dig själv i nuet, tankar och känslor
3. Lugn och ro vid maten
4. Upptäck och lyssna till kroppens signaler
5. Fortsätt öva tillsammans

Varje lördag kommer det ut ett kursavsnitt som är en videofilm som ni ser på tillsammans. I den inspirerar jag lite samt beskriver två övningar. Varje övning gör ni sen fem gånger under den kommande veckan. I det sista avsnittet kommer inga nya övningar utan då lägger vi upp en plan för hur ert fortsatta övande ska se ut. Då har ni fått prova på totalt 8 olika mindfulnessövningar som ni har att välja från framöver.

Om ni bara gör övningarna lite nu och då så kommer även det att ge resultat som att ni direkt blir lugnare och barnen kommer antagligen be om mer. Barnen brukar älska dessa övningar! Men effekterna håller inte i sig lika länge som om man övar regelbundet. Vart gränsen går vet man inte, men en skolklass som övade en gång i veckan fick vissa resultat de också.

Så ha inte för höga krav på er, utan våga prova. Jag tror du kommer bli förvånad över att det inte behöver vara så svårt eller krångligt.

Vad innehåller kursen då?

  • Det är fem kursavsnitt med mejl och videofilm, ca 15 minuter långa.
  • Fem inspelade övningar i mp3-format.
  • Dokument med 4 vardagsövningar beskrivna.
  • Test som ni gör före och efter kursen.
  • Dokument där ni kryssar i när ni gjort en övning.

Kursen startar lördagen den 13 maj. Ni ser på avsnitten någon gång under helgen när det passar er och gör sen ett par mindfulnessövningar om dagen i fem dagar tills nästa kursavsnitt kommer ut. Det är alltså två dagar i veckan ni inte övar.

Kursen passar familjer med barn från ca tre år och uppåt. Familjer med äldre barn kanske tycker filmerna känns lite barnsligt, men övningarna i sig är mycket givande ändå och en av meditationerna är anpassade för lite äldre barn. Övriga meditationer passar alla åldrar. Så det är minst lika givande för äldre barn som yngre. Och har ni yngre barn än tre år som kanske inte är med och gör övningarna så påverkas ju även de av att ni andra stressar mindre.

Anmäl dig idag

Priset på denna kurs är 849 kr per familj. Anmälan sker med mejl till maja@gronahuset.nu. Märk mejlet ”Anmälan 5 steg” och i mejlet behöver jag namn på familjemedlemmarna, en mejladress och fakturaadress.

(Du har två veckors ångerrätt, mejla mig då i så fall, maja@gronahuset.nu).

Om ni övar mindfulness enligt planen och ändå inte är nöjda med resultatet får ni givetvis pengarna tillbaka. Denna kurs ska ge resultat! Jag vill gärna då ha återkoppling på kursen från er.

Ni har kvar allt kursmaterial minst ett år.

Följ din magkänsla! Är detta något som du tror kan vara bra för er? Anmäl dig nu, kursen börjar lördagen den 13 maj. Ring eller mejla mig om du vill veta mer, 073-9910134, maja@gronahuset.nu.

Om du känner att ni är redo att, en gång för alla, göra något åt den stressiga situation vardagen kan vara och ge er familj bättre förutsättningar att ta tillvara på livet, anmäl dig genom att mejla maja@gronahuset.nu. Det blir en perfekt start på sommaren!

Här kan du se en kort infofilm om kursen.

Ni är varmt välkomna, jag ser fram emot att få hjälpa er!

Varma hälsningar
Maja Öberg

http://gronahuset.nu

Diplomerad mindfulnessinstruktör och författare som brinner för att hjälpa barn och vuxna att få balans livet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.