Vad vill jag uppmärksamma?

Att öva mindfulness innebär att meditera för att stärka vår närvaro och att göra så kallade vardagsövningar där vi väver in den medvetna uppmärksamheten och närvaron i vardagen.

Man brukar säga att man kan öva mindfulness på vad som helst. Under kontrollerade och lugna former som meditation kan det vara lättare. Men ibland är det lättare i naturen, när vi tränar fysiskt hårt eller vid starka känslor. Det kan vara en nyttig utmaning att öva mindfulness när vi gör tråkiga eller jobbiga saker. Hur känns det att dammsuga? Hur låter det? Vilka muskler använder jag? Vilka tankar får jag? Osv… Eller under ett bråk. Vilka känslor rör sig i mig nu och var? Vilka tankar får jag? Hur ser det ut omkring mig? Osv…

Så, vi kan öva mindfulness överallt och hela tiden. Varje stund är en möjlighet även om det inte är rimligt att öva varje stund.

Men. Det vi övar upp är alltså (bland mycket annat) vår förmåga att vara uppmärksamma på vad som sker. Men en stark uppmärksamhet är bara ena lagret och värdet. Det andra som är minst lika viktigt är förmågan att välja vad vi vill uppmärksamma.

Många väljer inte utan uppmärksamheten dras till det som låter mest. Kollegan som tjatar mest. Barnet som skriker högst. Kompisen som ringer oftast. Reklamen som dyker upp mest. Tankarna som är jobbigast. Känslorna som skaver mest. Det ondaste stället i kroppen. Känns det igen?

Tänk att kunna välja vad vi vill uppmärksamma!

Jag tänker ibland när jag mediterar lite längre stund att vad fint att jag uppmärksammar mitt inre. Det inre hinner göra sig hört. Igen och igen. Mindre och mindre saker. Kanske obetydliga, kanske inte. Men de finns där i det inre och jag ger det min uppmärksamhet. Jag märker på ett subtilare plan vad som berör och rör sig i mitt inre. Det blir klarare. Mindre laddat. En skön känsla av att va hemma i sig själv. Att ha koll (fast ändå inte alls, vilket är okej).

Så, den fråga jag vill skicka med dig idag. Vad vill du uppmärksamma? Just nu, eller mer generellt i ditt liv. Vad kan du göra för att uppmärksamma det mer? Gör det.

Varma hälsningar

Maja Öberg
Mindfulnessinstruktör och författare

Gröna Husets hemsida
Facebooksida
Skriv upp dig på nyhetsbrevet
Gratis mindfulnessövningar
Övning att göra i förskolan med barnen
Gröna Husets youtubekanal
Mindfulnesspodden

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.