Väl avvägd dagsrytm – vad betyder det?

Hej dina du! I detta blogginlägg kommer det fler frågor än svar, kanske du har några svar? Om du jobbar i förskolan, svara gärna på enkäten och få möjlighet att vinna boken Pluttens mindfulness.

I förskolans läroplan under rubriken Förskolans uppdrag står det såhär:

”Förskolan ska erbjuda barnen en i förhållande till deras ålder och vistelsetid väl avvägd dagsrytm och miljö. Såväl omvårdnad och omsorg som vila och andra aktiviteter ska vägas samman på ett balanserat sätt.”

Jag tänker att omvårdnad och omsorg står för mat, toalettbesök, tröst när någon slår sig och så vidare. Andra aktiviteter kan vara allt det pedagogiska som sker i förskolan. Sen finns det där lilla ordet, vila.

Vad betyder det? Vila är antingen när kroppen får vara stilla en stund. Eller när huvudet får vila från intryck en stund. Eller båda två samtidigt. Dessa olika beståndsdelar ska vägas samman på ett balanserat sätt där man tar hänsyn till barnets ålder och vistelsetid.

Vad har barn för behov av mental och fysisk vila? Hur ofta och länge behöver de ha en lugn miljö omkring sig? Är det olika i olika åldrar eller för olika barn? Vet vi det?

Uppnår förskolan det idag? I så fall hur? Vad säger man på förskollärarutbildningen om det?

Som ni hör jag har många frågor.

Den klassiska vilan i förskolan, räcker den idag?

De små barnen sover ofta under vilan, då återhämtar de sig bra. Både kropp och hjärna får vila. Räcker det?

För de större barnen är det vanligt med läsvila. Krypa upp i soffan och höra en saga är väldigt avslappnande. Eller kan vara om det blir en lugn stund.

Det finns förskolor som har vila med hela avdelningen samtidigt och läser en saga där bilderna från boken visas på skärm på väggen, ibland med rörliga bilder. Är det vila? Räcker det?
Barnen är längre dagar på förskolan idag och med större barngrupper än när dagis var nytt. Har vila utvecklats och anpassats efter det, alltså barnens miljö och vistelsetid?

Barn som kommer hem från förskolan är ofta trötta, griniga och gnälliga. Även om man ger de en frukt på vägen hem. Stressymtomen ökar och kryper ner i åldrarna och många barn känner ett motstånd mot att gå till förskolan. Detta kanske inte beror på brist av vila, det kanske är något annat. Stressade föräldrar, dålig mat, brist på anknytning eller något annat. Men faktum är att vila skulle kunna vara en viktig faktor.

Det är när vi vilar som vi återhämtar oss, sorterar intryck, lagrar minnen och så vidare. När vi gjort det är vi mer rustade igen.

Att vara i naturen är effektiv vila för hjärnan.

Vinn boken Pluttens mindfulness

Jag är väldigt intresserad och nyfiken av detta och därför har jag gjort en undersökning som jag önskar att just du som jobbar i förskolan svarar på. Bland er som svarar kommer jag att lotta ut ett exemplar av min nya bok som släpps i maj Pluttens mindfulness. Undersökningen är helt anonym och du behöver inte uppge vart du jobbar, men om du vill vara med i utlottningen behöver du lämna en adress som jag kan skicka boken till.

Undersökningen handlar om vad ni gör, vad ni skulle vilja göra och vad ni ser för hinder för att få till en väl avvägd dagsrytm hos er. Det är endast 9 frågor och går fort att svara på.

Jag är mycket tacksam för varje svar.

Varma hälsningar
Maja

Diplomerad mindfulnessinstruktör och författare som brinner för att barnen i vårt samhälle ska få balans redan i unga år och därmed förebygga många av de stressrelaterade problem vi har i vårt samhälle idag.

https://gronahuset.nu

https://www.facebook.com/gronahusetmindfulness/

 

2 svar på ”Väl avvägd dagsrytm – vad betyder det?

  1. Liss

    Omvårdnad är pedagogisk! Då trygghet och kommunikation är grunden. Hur mycket barnen ska vila styrs av föräldrarna.

  2. Maja Öberg Inläggsförfattare

    Hej Lisa, tack för din kommentar!
    Visst är omvårdnad pedagogisk. I läroplanen står det att omvårdnad, det pedagogiska och vila ska ha en bra balans. Jag tror vilan behövs och är viktig då barnen ofta är långa dagar i förskolan och de stora barngrupperna gör att ofta blir lite rörigare och mer intryck och relationer för barnen att hantera.
    Vila och återhämtning kan vara mycket mer än att vila efter maten. Som till exempel tid i naturen återhämtar hjärnan eller göra en meditation under samlingen.
    Så tänker jag : )
    Varma hälsningar
    Maja

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.