DU har makten att förändra stressen i ert liv

Sen några år tillbaka beror 50 % av alla sjukskrivningar på psykiska diagnoser. Hälften av dessa beror på stress. Och det ökar fortfarande (statistik från arbetsförmedlingen). Och många många fler än de sjukskrivna mår dåligt av stress.

Även om vi blir äldre och på ett sätt friskare mår vi samtidigt sämre på andra sätt.

Detta håller inte!

Men varför håller vi på såhär?

Några vanliga exempel:
– Ha små barn, plugga heltid och jobba deltid.
– Ha flera barn där varje barn har flera aktiviteter efter skoltid.
– Klämma in bok-klubb, biobesök, vänner, heltidsjobb och resor.
– Höga krav på hälsosam, vällagad mat.
– Nybliven mamma, med bebis som ammar, jobbar deltid.
– Klämma in egna träningspass eller after work mellan jobb och kvällsbestyren hemma.
– Jobba heltid och ta hand om sina sjuka föräldrar och försöka hinna med barnbarnen.

Listan kan göras lång och ni vet själva hur det är omkring er.

Varför gör vi inte bara något åt det?? Vi vänder detta! Det går! Det behöver inte ens vara svårt, bara skönt!

Det som krävs är:
– Mod! Mod att gå emot normen!

Stress kan givetvis bero på många andra saker, jobbig uppväxt, uppsagd, relation med en deprimerad, föräldrar som dött, kronisk sjukdom och så vidare, och så vidare. Men oavsett varifrån stressen kommer så saknas marginalerna i våra liv för att hantera dessa kriser/jobbiga saker.

Vi behöver mer tid för återhämtning och reflektion! Detta bygger upp oss själva. Det bygger upp våra relationer och familjer. Det stärker banden till våra nära och kära. Och detta gör att vi kan hantera stressen i våra liv.

När du läser detta, se nu inte alla hinder. Det finns faktiskt möjligheter. Fokusera på de istället!

Här kommer förslag på snabba förändringar med snabba resultat:
– Ha ALLA lördagar eller söndag helt obokade.
– Ta in en kär släkting/granne/vän att hämta barnen en gång i veckan, som går hem till er och lagar middag.
– Avboka ALLA aktiviteter för hela familjen i en hel termin. Istället kan ni ta en kvällspromenad tillsammans om du är orolig för att ni tränar för lite.
– Städa mer sällan.
– Gör dig av med många saker du inte behöver och sluta köpa nytt.
– Gå samman med tre andra familjer och laga mat var fjärde torsdag åt alla.
– Ha skärmtid max en timme om dagen (för både barn och vuxna). Då frigörs massa tid till matlagning/umgänge/läsning osv.
– Se till att ha obegränsat med tid för barnen vid läggning. Mycket samtal/reflektioner/närhet kommer då.
– Boka barnvakt minst en gång i månaden och va med din partner. Bara kom ikapp och prata.
– Lyssna inte på serier/poddar eller annat hela tiden. Låt hjärnan vila för det mesta. Särskilt när du är ute och promenerar.
– Gå ut i skogen minst en gång i veckan, gärna oftare.
– Gå ner i arbetstid.

Prova en av dessa saker och gör de ett tag. Var lite nyfiken på vad det öppnar upp för. Prova sen en till om du vill. Eller se vilka förändringar som behövs i just er familj.

Samhället ser ut som det gör just nu. Men du, det är faktiskt vi som ÄR samhället. Det är vi som kan förändra det. Vad vill du bidra till för samhälle för dina barn? DU har den makten! Vi kan fokusera på hindren. Eller möjligheterna! Familjer lever så olika och många lever med rätt lite stress. Det går! Vad vill du förändra i er familj för att må bättre. Och inte bli en av de som är sjukskriven p.g.a. stress. Då tvingas du in i dessa förändringar. Gör de redan nu istället.
Om inte för din skull så för barnens, att ha en utmattad förälder är inte så lätt…

Ps. Detta blogginlägg va mer negativt än jag egentligen önskar, men jag blir frustrerad och vill inspirera till förändring. Jag hoppas jag gjort det för någon. Ds.

 

För barnen. För framtiden.

 

Varma hälsningar

Maja Öberg

Diplomerad mindfulnessinstruktör och författare som brinner för att barn och vuxna ska få mer balans i sina liv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.