Andrum
En kort mindfulnessmeditation för att landa i nuet. Den är tänkt till vuxna men har du lite större barn kan även de lyssna.

Se till att du får vara ostörd några minuter och sätt dig eller lägg dig bekvämt tillrätta.

Kom ihåg att det inte ska kännas på något särskilt sätt. Det är okej som det är. Var nyfiken på vad du upptäcker just den här gången.

 

Kroppskanning
Om du lyssnar på denna meditation regelbundet kommer du lära dig mer om dig och din kropp. Om du lär dig hur kroppen känns när den mår bra kommer du också upptäcka när den inte mår bra. Om dina tankar far iväg hela tiden så gör det ingenting, ha inga förväntningar, det ska inte kännas på något särskilt sätt. Bara var med upplevelsen. Det är som det är. Även denna är tänkt till vuxna men större barn kan också vara med.

 

Gosedjursmeditation för mindre barn (2-6 år)
Under meditationen behöver ni varsitt gosedjur att ha på magen. Det hjälper er att få kontakt med andetaget.

Om någon har svårt att komma till ro så gör det inget. Det brukar komma efter några gånger. Vill man kan man försöka hjälpa barnet slappna av, men annars låter man det bara vara så. Det ska inte kännas påtvingat.

 

Mindfulnessmeditation för lite äldre barn (från 5 år)
Denna meditation hjälper er att få kontakt med andetaget och även bli närvarande genom att lyssna till ljud. Gör den gärna tillsammans med barnet och prata efteråt om hur det kändes eller vilka tankar/känslor som dök upp. Kom ihåg att alla känslor och tankar är okej, upplevelsen är bra hur den än är.

Lycka till med ert övande!

Vill du ha mer inspiration kring mindfulness och balans i livet, anmäl dig gärna till mitt nyhetsbrev.
För dig som jobbar i förskolan har jag ett nyhetsbrev riktat till er, välkommen att anmäla dig.
På min facebooksida är det mer vardaglig inspiration kring balans och mindfulness, gilla min sida här.

Illustratör: Anna Klingbjer. Bild från boken Pluttens mindfulness av Maja Öberg.