De två största hindren till som jag möter från pedagoger för att få in tillräckligt mycket lugn och vila är:
- För få pedagoger i förhållande till barn.
- Dåligt anpassade lokaler.
Båda dessa punkter är väldigt konkreta och lätta att förstå. Många är överens om att det är brist på resurser inom förskolan och det behöver förändras.
Men vad kan man göra idag då? Innan det andra förändras? Finns det något att göra?
Ja, när jag undersökte detta hos över hundra pedagoger runt om i landet så fick jag höra om en massa olika smarta lösningar för att få in fler lugna stunder främst för barnen.
En del satsade på stresshantering för pedagogerna (eftersom de ansåg att deras stressnivå påverkade barnen).
Andra fokuserade på att vara mycket utomhus.
En del hade ett litet lugnt rum eller hörn dit barnen alltid kunde gå för att ha en lugn stund.
Ytterligare andra har vila i smågrupper, lugn musik, träna avslappning, hörlurar med lugn musik, eller regelbundna mindfulnessövningar.
Vad är en väl avvägd dagsrytm?
Det som även var mycket slående i undersökningen var hur många pedagoger som inte visste vad en väl avvägd dagsrytm innebär. Inte så konstigt, det berörs ganska lite inom förskollärarutbildningen. Det är givetvis individuellt för de olika barnen men hur märker man vad barnen behöver och hur tillgodoser man det?
Att vara en lyhörd pedagog som är närvarande och ser varje barn är en förutsättning för detta. Detta kan mindfulness hjälpa pedagogerna med. En mindfulnessgrupp för alla pedagoger på en förskola eller avdelning kan göra enorm skillnad i den dagliga verksamheten både för barnen men inte minst för pedagogerna i form av ökad förmåga att hantera stress. Det sker bland annat genom att man lättare förblir lugn även i pressade situationer.
Det är även något som förbättrar relationerna på arbetsplatsen pedagogerna emellan och förebygger mobbning.
Börja gärna med en prova på-träff på en och en halv timme så får alla prova mindfulness (1595 kr ex moms plus resekostnad utanför stor-Stockholm). Det är svårt att veta vad mindfulness är utan att själva ha upplevt det. En prova på-träff kan väcka intresse hos några pedagoger som börjar öva på egen hand, eller så vill flera lära sig det och ni bestämmer er för att ha en mindfulnessgrupp för pedagogerna tillsammans och ser det som ett viktigt förebyggande arbetsmiljöarbete. Vilket det är!
Är du själv nyfiken nog för att prova? Gör denna korta mindfulnessövning ute i naturen. Följ länken till Youtube.
Med den övningen önskar jag er en fortsatt fin sensommar!
Varma hälsningar
Maja
Diplomerad mindfulnessinstruktör och författare som brinner för att barnen i vårt samhälle ska få balans redan i unga år och därmed förebygga många av de stressrelaterade problem vi har i vårt samhälle idag.
Min bok Pluttens mindfulness kan du köpa av mig för 150 kr (+frakt 28 kr utanför Väsby), då får du den även signerad. Mejla mig din beställning.
Gilla Gröna Huset på Facebook för vardaglig inspiration kring mindfulness och balans i vardagen.
Vill du prenumerera på detta nyhetsbrev som handlar om mindfulness i förskolan så kan du anmäla dig här.
Mer om Gröna Huset och de tjänster som erbjuds kan du läsa här.