På många förskolor runt om i landet är det konflikter i personalgrupperna. Pedagoger som retar sig på varandra, pratar bakom ryggen, känner sig utanför, dömer, skyller osv.
Det är inte alls konstigt. När vi är stressade har vi svårare att se saker och ting för va det är. Vi har inte tid att lösa problem på ett konstruktivt sätt utan faller in i våra känslor och låter de styra. Vi missar att se den andres intention och fastnar bara i vad hen gör. Vi saknar stöd från chefer att hantera dessa saker då det är så mycket mer ”akuta” saker att hantera. Vi fastnar i gamla mönster. Vi får faktiskt inte tillgång till hela vår hjärna eller hela oss när vi är stressade.
Detta (bland annat) är den psykosociala arbetsmiljön. Arbetsgivarna ska arbeta aktivt och förebyggande med dessa frågor.
Här vill jag lyfta mindfulness. Det löser inte stressen inom förskolan. Men det kan verkligen hjälpa oss att hantera den. Om en personalgrupp går en mindfulnesskurs tillsammans utvecklas relationerna, förståelsen för varandra, för sig själv och förmågan att hantera stress ökar markant. Det är bra några få av de positiva effekter av regelbundet mindfulnessövandet och när man lär sig det tillsammans.
Jag vill så gärna hjälpa er med detta! Jag har förutom instruktörsutbildningen i mindfulness även gått mindfulness i skolan och mindfulness på arbetsplatsen.
Ring mig så får jag höra hur det ser ut hos just er så får ni höra hur jag kan hjälpa er.
Vänligen
Maja
Diplomerad mindfulnessinstruktör och barnboksförfattare
073-9910134