Är mindfulness för alla?

Alla behöver balans för att må bra

Men alla behöver inte mindfulness. Många människor har balans i sitt liv ändå. Kanske återhämtar de sig i naturen, framför brasan, i leken med barn, i konsten, i matlagning, i tystnad, i badet eller med något annat.

När passar det inte med mindfulness?

Sen finns det de som vi ofta tänker såhär om ”hen skulle verkligen behöva lite mindfulness”. Den personen kanske inte alls är redo för mindfulness. Det kanske till och med skulle skada mer än hjälpa. Just nu.

Människor som gått många år ibland hela liv och stängt in saker inom sig skulle må bra av att öppna upp. Men mindfulness kan gå lite för fort ibland. När man äntligen stillar sig regelbundet kan det där instängda komma fram lite för fort och lite för mycket att det leder till att man mår sämre, kanske får ångest och så vidare.

Har man bra guidning genom det, en instruktör eller psykolog som visar att det går att vara i det jobbiga och att det faktiskt mattas av kan bli bättre av mindfulness. Men går det för fort fram kan det bli för starkt så att man stänger det onda ännu hårdare inom sig.

Om du själv ska gå en mindfulnesskurs så är det viktigt att tala om för instruktören om du har till exempel utmattningssyndrom, depression eller annat psykisk ohälsa. Det behöver inte vara ett hinder, men det är viktigt att ha en dialog om det. En diplomerad instruktör är insatt i när det är lämpligt eller olämpligt att delta i en grupp.

Mindfulness som behandling

Mindfulness är ingen behandlingsform i den bemärkelsen. Det är ett förhållningssätt till livet och ett sätt att skapa balans och återhämtning och utveckla sig själv och sitt liv.

Det finns dock mindfulness som behandlingsform också, för tillstånd som utmattningssyndrom, depression, kronisk smärta och så vidare. Det är med goda resultat. Det är särskilda program inom vården med instruktörer utbildade inom området.

Är det för dig?

Är du nyfiken på mindfulness? Prova då! Det finns inget annat sätt att ta reda på om det passar dig än att prova. Övningar som är 10 minuter eller kortare är helt ofarliga. Det finns nästan inga biverkningar av mindfulness men det kan förbättra livet på många olika sätt.

Här kan du prova några korta meditationer, varsågod!

Varma hälsningar
Maja Öberg

Diplomerad mindfulnessinstuktör och författare som sprider frön till balans.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.