Det rycker och drar i kroppen

Hej fantastiska du!

Barn är olika precis som vi vuxna. En del har lätt att sitta och pyssla med något länge, andra har svårt för det. De far omkring, det rycker och drar i kroppen, de går från en sak till en annan.

Dessa egenskaper förstärks om det saknas en lugn miljö och de förstärks om de inte får hjälp att odla lugnet inom sig.

Det är lätt att bara utbrista ”Men ta det lugnt då!”, men det går inte för de här barnen, inte mer än en kort stund i alla fall. De behöver vägledning och hjälp. Någon som visar hur man gör.

Det kan vara lättare för dessa barn att lära sig avslappning genom att spänna olika muskler innan de slappnar av. Till exempel genom att ligga på rygg, spänna en kroppsdel i taget och sen slappna av i den, osv. Det kan man göra när de inte uppskruvade, utan kanske direkt efter vilan eller på morgonen. Regelbundenheten är viktig, det är bra att öva korta stunder i början och så förlänger man det lite i taget. Detta är en klassisk avslappningsövning och kan vara steg ett. Nästa steg kan vara mindfulnessövningar som ger ännu fler positiva effekter.

Övning ger färdighet
Att öva mindfulness får stora vinster för dessa barn. De får mer balans mellan aktivitet och vila. Övning ger färdighet, ju mer barnet övar på avslappning desto lättare ”hamnar” barnet i avslappning av sig själv i vardagen och kan hålla koncentrationen lite längre stunder.
Även barn med ADHD och ADD får stor hjälp av mindfulnessövning för de aktivt tränar upp koncentration, fokus och avslappning.

Förskolan ska ge barnen en väl avvägd balans mellan aktivitet och vila under dagarna. Jag tänker att mindfulness kan vara ett naturligt bidrag i den balansen.

Prova redan nu
Ge barnen i din omgivning möjlighet till detta, prova gärna genom denna meditation.
Lyssna på den med barnen några gånger och mejla mig och berätta hur det gick. Mejla även om du får några frågor under tiden. Jag vill att fler vågar prova, det är en fin gåva att ge sig själv eller andra, möjlighet till balans.

Med detta önskar jag dig en fin dag. Ta väl hand om dig, var snäll mot dig själv. Du är en förebild!

Varma hälsningar
Maja

Diplomerad mindfulnessinstruktör som brinner för att barnen i vårt samhälle ska få balans redan i unga år och därmed förebygga många av de stressrelaterade problem vi har i vårt samhälle idag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.