Disciplin att meditera? Tack till den duktiga flickan i mig!

När jag gick instruktörsutbildningen för att bli mindfulnessinstruktör så skulle man meditera ca 20 minuter dagligen (6 av 7 dagar) i flera veckor. Det var något som nästan alla hade problem med. Det märker jag även i de grupper jag själv håller, att ta sig tid och plats att faktiskt öva. Varje dag. Det tar emot för de flesta. Ett motstånd mot nya vanor, som när vi börjar träna. Det kan gå bra 1-2 veckor. Sen börjar man hoppa över någon dag. Just idag har jag inte tid och så vidare…

Men jag hade aldrig det problemet. Visserligen var jag sjukskriven och hade verkligen tid. Jag va också väldigt motiverad eftersom jag vet att det hjälpte mitt läkande av utmattning. Men även andra i min situation har ofta svårt att få till det.

Jag har alltid haft lätt att föra in nya vanor om jag vill det. Jag har ganska nyligen upptäckt varför. Det är den ”duktiga flickan” inom mig. Hon som bidrog till att jag gick in i väggen. Hon som tror att jag måste lyckas med mediterandet/tränandet/jobbet och så vidare för att vara bra. Såklart man då ser till att fixa det! Och i detta fall är jag tacksam för det eftersom det öppnade upp ett utrymme inom mig att upptäcka mig själv, utveckla mig själv och efterhand även upptäcka den duktiga flickan inom mig. Jag har stött på henne tidigare, men jag har aldrig tidigare insett hur mycket hon styrt i mitt liv. Även när jag låter bli att städa hemma är det den duktiga flickan som säger ”du ska du vara duktig på att sänka kraven så du inte blir stressad”. Istället för att bara låta bli för jag hellre vill göra något annat.

Jag överdriver lite och det den duktiga flickan får inte lika mycket plats längre i mitt liv, men i början när jag såg henne mer och mer blev jag förvånad hur mycket plast hon hade tagit.

Idag väljer jag när jag låter henne komma fram. För jag är glad att jag har henne och det är fantastiska egenskaper av planering, effektivitet, disciplin och så vidare. Vid väl valda tillfällen är hon välkommen. Men hon får inte ta över.

(Denna vackra tavla har min vän Margot Lövstrand målat och den påminner mig varje dag om mitt inre barn.)

Istället har jag låtit min ”inre lilla flicka” komma fram i ljuset. Hon kanske inte väljer att meditera så ofta, men hon målar (bara för att det är kul, inte för att det ska bli fint), går ut i skogen (och leker, inte powerwalkar) och skriver mycket (inte för att det ska bli en bok utan för att få ur sig det hon behöver). Det ger mig balans inom mig på ett annat sätt än balans mellan aktivitet och vila som också minskar stress i mitt liv.

Jag behövde den duktiga flickan för att börja öva mindfulness regelbundet. Jag behövde mindfulness för att upptäcka den duktiga flickan och ännu mer, jag behövde mindfulness för att upptäcka mitt inre lilla barn.

Jag är tacksam för alla delar inom mig. Utan den duktiga flickan hade jag heller inte gett ut boken tror jag. Jag möter så många som säger ”jag har också länge velat ge ut en bok”. Vad skiljer den som vill och den som gör? Att man sätter igång. För mig är det den duktiga flickan som drivit på drömmen. Och drömmen kom från det lilla barnet inom mig… Båda behövs…

Ps. Alla i instruktörsutbildningen började meditera regelbundet förr eller senare. Vissa fick kämpa mer än andra. Alla sätt är bra och vi behöver gå olika vägar. Detta var min väg, din ser annorlunda ut. Ds.

Vad behöver du för att få igång en ny vana. Om du nu vill starta en ny vana? Sommaren kan vara ett bra tillfälle att börja.

Varma hälsningar

Maja

Diplomerad mindfulnessinstruktör och författare som brinner för att barnen i vårt samhälle ska få balans redan i unga år och därmed förebygga många av de stressrelaterade problem vi har i vårt samhälle idag.

Boken Pluttens mindfulness finns att köpa på Adlibris eller genom mig.

För vardaglig inspiration följ Gröna Huset på Facebook .
hemsidan finns information om de tjänster Gröna Huset erbjuder samt vem Maja är. Där finns även bloggen med blandade reflektioner.
Gröna Husets
nyhetsbrev kommer ungefär ut en gång i månaden. Hänger man med där får man veta det senaste om tjänster, erbjudanden och också inspiration och kunskap kring mindfulness.
Och så har jag ett nyhetsbrev
”Förskolans andningspaus” som är för dig som jobbar i förskolan eller med små barn på annat sätt för inspiration just för er.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.