Mindfulness bidrar till lärandet i förskolan

Idag tänkte jag fokusera på hur mindfulness kan hjälpa till att leva upp till kraven i förskolans andra mål i läroplanen 2.2 UTVECKLING OCH LÄRANDE. Mindfulness bidrar till många av punkterna i detta mål men här listar jag de saker där mindfulness kan ha störst effekt:

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  • utvecklar sin identitet och känner trygghet i den
  • utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter
  • utvecklar sin kroppsuppfattning och förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande
  • ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld
  • utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv
  • utvecklar ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp
  • utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter

Vidare står det: ”Förskolläraren ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen ges goda förutsättningar att bygga upp varaktiga relationer och känna sig trygga i gruppen, stimuleras och utmanas i sin kommunikationsutveckling och erbjudas en god omsorg med en väl avvägd dagsrytm.

Arbetslaget ska stärka barns tillit till den egna förmågan och ge barn möjlighet att utveckla sin förmåga att förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord.”

Utrymme för återhämtning och reflektion

När barn övar mindfulness regelbundet så upptäcker de sig själva, de blir medveten om sina upplevelser, tankar, idéer osv. I reflektionerna får de hjälp att sätta ord på det och det blir tydligt hur kompisarna upplever samma övning annorlunda. Medkänsla och respekt för barnet själv och kompisarna ökar.

Egenskaper som trygghet, kreativitet, tålamod och mycket annat odlas under mindfulnessövingarna. Det händer mycket inom barnet när utrymme för återhämtning och reflektion finns till vardags. Skolbarn som övar mindfulness regelbundet får till och med bättre betyg.

Det är först när barnen har det utrymmet för återhämtning som hjärnan kan sortera och lagra allt det barnen lär sig. Det är en förutsättning för det livslånga lärandet att vi får med oss en balanserad dagsrytm, vilken mindfulnessövning kan vara en del av den vilsammare delen av dagen.

_________________________________________________________
Varma hälsningar

Maja

Diplomerad mindfulnessinstruktör som brinner för att barnen i vårt samhälle ska få balans redan i unga år och därmed förebygga många av de stressrelaterade problem vi har i vårt samhälle idag.
Här är en gratis mindfulnessmeditation till er att använda med barnen. Läs instruktionen i länken.

Ring eller mejla mig så får jag höra mer om hur ni jobbar med dessa frågor. Jag lär mig ständigt mer. 073-991 01 34 maja@gronahuset.nu

För vardaglig inspiration följ Gröna Huset på Facebook eller LinkedIn.

Gröna Husets nyhetsbrev kommer ungefär ut en gång i månaden. Hänger man med där får man veta det senaste om tjänster, erbjudanden och också inspiration och kunskap kring mindfulness.

Och detta nyhetsbrev ”Förskolans andningspaus” är för dig som jobbar i förskolan eller med små barn på annat sätt för inspiration just för er.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.