Mitt bästa tips i julstressen

Hej fina du!

Jag hoppas att du tar dig tid ett par minuter i denna kanske stressigaste julvecka för att ta till dig mitt bästa råd när det kört ihop sig lite för mycket och stressen är närvarande för dig.

13 december 2016, Lucia morgon:

Idag blev min mindfulnessövning prövad. Med en tre-åring som vägrar gå upp, vägrar klä på sig, vägrar äta frukost, vägrar gå in i bilen, vägrar va med i lucia-tåget (gör inget) och bara är liten och ledsen samtidigt som jag har en nervös 9-åring som ska gå tre lucia-tåg på sin skola idag och absolut inte vill komma försent så va min stressnivå hög. Ni vet, pulsen går upp, ett allmänt obehag i kroppen, snabba rörelser, irritation och så vidare.

Att vara närvarande i allt detta gick väl sådär, ibland kanske. Men så snart jag släppt av stora på skolan tog jag några minuter i bilen och bara satt. Jag lät morgonen landa i mig. Vad hände egentligen. Sen fokuserade jag bara på mitt andetag en stund. Medvetna långsamma andetag ända ner i magen.

Morgonen var kanske inte som bortblåst sen, men jag kunde åka till jobbet och känna mig lugn och närvarande igen.

Så det är mitt tips till dig om det kör ihop sig. Så snart du har möjlighet eller skapa dig möjlighet, sätt dig någonstans gärna ensam och landa. Och andas medvetet och långsamt en liten stund. Det lugnar både kroppen och hjärnan.

Krångligare än såhär behöver det inte vara. Och ju oftare du provar desto lättare ”verktyg” är det att ta till.

Med detta önskar jag dig en fin tid runt julen och ett härligt avslut på 2016. Nästa inspirationsbrev från ”Förskolans andningspaus” kommer i januari och då med en jättespännande nyhet!

Till dess, var snäll och varsam med dig själv. Sänk kraven och ta hand om dig.

Varma hälsningar
Maja

Diplomerad mindfulnessinstruktör som hjälper barn och vuxna att få mer balans i livet.

För vardaglig inspiration följ Gröna Huset på Facebook.

hemsidan finns information om de tjänster Gröna Huset erbjuder och mer information om vem jag är.

Gröna Husets nyhetsbrev kommer ungefär ut en gång i månaden. Hänger man med där får man veta det senaste om tjänster, erbjudanden och också inspiration och kunskap kring mindfulness.

Och nyhetsbrevet ”Förskolans andningspaus” är för dig som jobbar i förskolan eller med små barn på annat sätt för inspiration just för er.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.