Vila, vila, vila……… Planera in vila………

För något år sedan fick jag en bok, Det händer när du vilar av Tomas Sjödin av min omtänksamma faster. Jag har bläddrat lite i den ibland men det är först nu jag läst igenom hela boken. Den är fantastisk! Den ger så många vinklar, syften och tankar på och kring vilan. Vilken plats har den i våra liv idag, vilken plats behöver den ha och hur ser vi på vilan.

Kanske märker du att jag grottat ner mig lite i vilan i mina inlägg på facebook denna vecka. Jag har hämtat mycket av inspirationen ur den boken.

Vi kan vila kroppen när vi ligger på soffan, sover eller ser en film. Vi kan tro att vi slappnar av och att kroppen får återhämta sig. Men det gäller bara om vi inte samtidigt oroar oss, ser en läskig film eller något annat som får oss att känna obehag.

Om vi i sinnet är upptagna med våra tankar eller något att se på är det inte säkert att ens kroppen vilar. Sömnen ger kroppen den välbehövda vilan.

Hjärnan vilar när vi går i skogen, när vi målar, när vi sitter i soffan (utan att läsa eller se på telefon/tv), mediterar eller något annat där tankarna får vandra fritt och bara vara.

När hjärnan vilar sorterar den, stärker minnet, plockar fram saker som behöver bearbetas, kanske i det under medvetna. När hjärnan vilar kan vi känna hur vi mår i vårt inre. Ett utrymme skapas för saker och ting att komma upp till ytan. Något vi behöver för att kunna se på vad som sker inom oss, se vad vi behöver förändra eller släppa taget om. När hjärnan vilar är vi också medvetna nog att känna vår kropp, hur mår den egentligen? Se samband mellan kropp, känslor och tankar…

Vi vet att kroppen behöver vila. Idrottsmän planerar in vilan lika noga som träningen. Vi vet också att hjärnan behöver vila men hur många av oss planerar in den vilan? Många av oss överbelastar våra hjärnor och därför kommer många stressrelaterade problem. Mycket för att vi inte upptäcker varningssignalerna i tid. För de visar sig när vi vilar.

Jag hade först tänkt att lotta ut denna tänkvärda bok, men vill hellre behålla den. Blir du nyfiken på boken får du istället gå till biblioteket.

Så, denna höstmånad november, ta dig tid till att vila. För din skull.

Varma hälsningar
Maja Öberg

Diplomerad mindfulnessinstruktör och författare som brinner för att hjälpa barn och vuxna till mer balans.

mindfulnesspodden.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.