Vad händer i barngruppen när de övar mindfulness?

Barn (och vi vuxna) är idag ganska splittrade. Går från en sak till en annan och störs lätt av det som sker omkring oss.

Det förklarar sig i att vår hjärna är van att byta fokus ofta och snabbt, då blir vi också bra på det.

För att kunna vara koncentrerad under längre stunder behöver vi öva vår uppmärksamhet. Barnen har inte lika utvecklad koncentrationsförmåga som vi vuxna, så hos de får det ännu större effekt att faktiskt öva koncentrationen. Bland skolelever märker man att betygen förbättras när de får öva mindfulness regelbundet. Bland förskolebarn blir skillnaden istället att de har mer ro att leka/pyssla lite längre stunder med en och samma sak, de blir inte lika rastlösa.

Att öva mindfulness regelbundet tränar upp koncentrationen. När vi koncentrerar oss på vårt andetag i en övning så blir det lättare för oss att koncentrera oss på annat vid andra tillfällen.

I barngruppen leder detta lätt till att det blir en lugnare atmosfär som en pedagog har beskrivit det.

Barnen får ökad självmedkänsla och blir vänligare

Ett annat resultat av regelbundet mindfulnessövande i förskolan är att barnen blir vänligare mot varandra. Forskning visar att mobbning minskar både i skolan och på arbetsplatser. Även om det saknas forskning i förskolan finns det många som vittnar om liknande effekter även på mindre barn.

När vi övar mindfulness kommer vi nära oss själva. Vi får liksom syn på oss själva, vi lär känna oss själva. Mina tankar, känslor, hur kroppen känns. Vad jag tycker om, inte tycker om, vill göra, inte vill göra. Jag får även syn på att jag och mina kompisar har olika upplevelser av samma övning.

När barnet lär känna sig själv på detta sätt brukar det leda till ökad självmedkänsla (och självkänsla också förstås). Att barnet tycker mer om sig själv och vill vara snäll mot sig själv. Och det i sin tur gör det lättare att lära känna andra barn, förstå olikheter och vara snäll mot andra. Man får liksom en ökad förståelse för sig själv och andra.

Det låter kanske krångligt, det sker inte medvetet utan på ett känslomässigt plan.

I barngruppen leder även detta till en lugnare atmosfär, men framförallt ett vänligare klimat där omtanke, förståelse och respekt är självklart.

Blir du nyfiken på mer?

Jag kommer gärna till er förskola och föreläser om vad mindfulness kan göra för er. Detta va bara ett par saker på gruppnivå, men på individuell nivå sker det ännu mer. Och hur gör man om man vill öva med barnen?

För ett par veckor sedan talade jag inför ett gäng föräldrar om hur mindfulness kan minska stress och förenkla vardagslivet i familjen. Det var mycket uppskattat och föräldrarna blev verkligen nyfikna på mer. Genom att inspirera föräldrar på till exempel ett föräldramöte får ni möjlighet att hjälpa barnen till mer balans även på hemmaplan, vilket förstås påverkar dagarna på förskolan också. Kontakta mig vid förfrågan, 073-9910134.

(I detta nyhetsbrev som går ut till dig som jobbar i förskolan en gång i månaden ingår det även en minilektion om mindfulness i förskolan samt en övning att göra med barnen. För att få tillgång till de anmäler du dig till nyhetsbrevet här.)

Jag önskar dig en härlig torsdag och en fin helg!

Varma hälsningar
Maja

Diplomerad mindfulnessinstruktör och författare som brinner för att barnen i vårt samhälle ska få balans redan i unga år och därmed förebygga många av de stressrelaterade problem vi har i vårt samhälle idag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.