Kärleksfull vänlighet, mot dig själv

Är du vänlig mot dig själv? Är du kärleksfull mot dig själv? Känner du medkänsla för dig själv? För du vet väl att du förtjänar det? Och att du mår bättre av det?

Att vara vänlig och kärleksfull mot sig själv gör att du inte är ”beroende” av att andra ska vara det. Du kan fylla på dig själv med detta. Det gör också att du har lättare att vara vänlig och kärleksfull mot andra på ett genuint sätt.heart-1288420_1280Ett av syftena med mindfulnessmeditationer är att träna upp detta. Vi ökar också vår förmåga att känna medkänsla med oss själva och andra. Och det kan få stora effekter i vårt liv. Medkänsla är en positiv känsla som drar igång positiva effekter i kroppen och sinnet. Det tar då plats istället för den tärande känslan av empati. När vi känner empati för någon så upplever även vi den känslan som den andre har och då tär det på oss båda. Medkänsla så kan man känna för den andra utan att ta på sig dennes känslor. Det är svårt att förklara men forskning har visat på de fysiska skillnaderna i dessa känslor.

En annan anledning till att man kan vilja träna upp detta är att vi är förebilder. Vad vill vi lära våra barn? De gör som bekant som vi gör! Och det är fantastisk bra skulle jag vilja säga. Genom att du är vänlig och kärleksfull mot dig själv kommer de lära sig att vara vänliga och kärleksfulla mot sig själva också. Det gäller även andra vi har omkring oss, vi inspirerar alla varandra och vilken gåva att ge någon annan ”tillåtelse” att vara vänlig och kärleksfull mot sig själv genom att du visar vägen <3

Vill du öva upp din vänlighet och medkänsla till dig själv (och därmed andra)? Gör en mindfulnessmeditation om dagen. Tio minuter räcker och får goda effekter. Tycker du det är långt så börja med fem minuter. Det är också bra.angel-108859_1920Vill du få hjälp att öka din kärleksfulla vänlighet och lära dig mer om mindfulness och samtidigt få uppleva vad mindfulness är så hoppa på min e-kurs ”Smaka på mindfulness” som börjar den 29 augusti med tre 15-minutersavsnitt per vecka i tre veckor. Läs mer om kursen här.

Ta nu ett djupt andetag. Klappa dig själv på kinden och säg något vänligt till dig själv. (Ps. Ja det kan kännas konstigt, men efter några gånger går det lättare.)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.